همسرم قبول نمیکنه خانواده من بهتر هستند

همسرم-قبول-نمیکنه-خانواده-من-بهتر-هستند

خانم بنده همواره اصرار دارد تا در زمان خرید هدایا برای خانواده‌های مان کاملا یکسان و برابر برخورد کنیم، حال آن‌که خانواده این جانب همواره به نسبت خانواده همسرم لطف بیشتری به ما دارند، چه از لحاظ تعداد و دفعات هدیه دادن و چه از لحاظ ارزش مالی. خانمم قبول نمی‌کند که خانواده من از خانواده او در این زمینه بهترند. با این‌که این موضوع را بارها برایش توضیح داده‌ام اما با توجیهاتی همچون تفاوت سطح مالی دو خانواده از سوی ایشان باز هم درباره این موضوع با هم اختلاف داریم. چگونه این معضل را مرتفع کنم؟

توجه نداشتن به تفاوت‌های فرهنگی و مالی بین خانواده ‌ها قبل از ازدواج غالبا منجر به تعارضاتی بین زوج در زندگی‌مشترک می‌شود. به میزان اختلاف سطح مالی و فرهنگی دو خانواده میزان تعارضات زوج ها هم افزایش می‌یابد. هرقدر این تفاوت بیشتر باشد، شدت و دفعات این تنش‌ها هم بیشتر می‌شود. مخاطب محترم، به نظر می‌رسد در هنگام ازدواج  این سطح اختلاف یا نادیده گرفته شده و مورد غفلت هر دو قرار گرفته یا اصلا درست تحقیق و بررسی نشده و بی اهمیت تلقی شده است. بنابراین  تفاوت مالی و تقریبا فرهنگی که در ابتدا مورد توجه قرار نگرفته یا به صورت سطحی و شتابزده از طرف هر دوی شما پذیرفته شده اکنون علت یک مشکل و تنش تکراری شده است. پس بهتر است شما و همسرتان سهم خود را در این مسئله بپذیرید.

   شاید ناخواسته به او بی‌احترامی می‌کنید

خیلی خوب است که همواره محبت و لطف خانواده خود را جبران می‌کنید، این نشانه قدرشناسی شما به دیگران است اما به نظر شما این رفتارتان چه حسی در همسرتان ایجاد می‌کند؟ چه چیزی باعث می‌شود ایشان رفتار درست شما را نپذیرد؟ آیا در او احساس کمتری، حقارت و ... به وجود می‌آید و رفتار شما را یک نوع برتری‌طلبی تلقی می‌کند؟ بهتر است به نوع گفت‌وگو و محتوای آن با همسرتان درباره تهیه هدیه دقت بیشتری کنید. گاهی ناخواسته ممکن است به خاطر خرید یک هدیه به خانواده و حتی شخص همسرتان بی‌احترامی شود.

   این‌قدر حسابگرانه به خانواده‌ها نگاه نکنید

توصیه می‌شود که انعطاف‌پذیر باشید و همواره اصراری بر کادوی متفاوت به بهانه هزینه بیشتر خانواده خود نداشته باشید. مثلا درباره روز مادر و پدر این مسئله را فاکتور بگیرید، چون آن‌ها از حرمت بالایی برخوردار هستند و ممکن است حس خشم بیشتری در همسرتان ایجاد شود. گاهی از نگاه حسابگرانه و معامله محور راجع به هدیه دوری کنید تا همسرتان احساس امنیت بیشتری در کنار شما داشته باشد. در ضمن بهتر است با هم به یک مصالحه راجع به خرید هدیه برسید یعنی لزوما صددرصد به نظر یک نفر عمل نکنید. تا حدی شما کنار بیایید و تا حدی هم همسرتان از موضع خود کوتاه بیاید.

   احسان خود را مشروط نکنید

پیشنهاد می‌شود از دیدگاه انسانی و اخلاق محور ابراز علاقه و قدرشناسی کنید. جبران محبت دیگران نباید با نگاه حسابگرانه و معامله‌گرانه باشد بلکه در صورت امکان بدون توجه به قیمت و میزان هدیه برای ایجاد محبت اقدام به چنین رفتاری کنید. در واقع احسان خود را مشروط به میزان احسان دیگری نکنید. آن هم وقتی پای بزرگانی همچون خانواده همسر در میان باشد.